AKOV 2
 
  Välkommen till

  Ärna Kamrat- och Veteranförening

Ännu fler historer

Garnisonsmuseet_img_39Barometern.

Kadettskolan var på hemväg från årets utlandsflygning. Bland de som skulle flyga hem med DC3:an fanns flera av den tekniska personalen, bland annat flygtekniker Verner Eriksson.
När flygplanet ställt upp för start tar Eriksson fram ett presentpaket som han öppnar och demonstrerar innehållet för sin sidokamrat. En mycket flott och påkostad barometer som inköpts till förmånligt pris i det främmande landet.Under demonstrationen stiger flygplanet, som inte är utrustat med tryckkabin. Barometern ändrar sig med ökande flyghöjd snabbt mot REGN, och Verner Eriksson inser att om det fanns ett läge för TRASIG så skulle visaren snart stå där. Under den fortsatta stigningen försvinner visaren ut i ändläge och när barometern ger ifrån sig ett ”SPROING_KLIRR” viker Verner Eriksson ihop presentpapperet över klenoden och lägger resterna under stolen.


Garnisonsmuseet_img_40

Buklandning i Västerås.

 Flottiljens förare skulle övas i start och landning på smal bana som förberedelse till vägbas-basering. Övningen genomfördes på F 1 i Västerås där den långa taxibanan utnyttjades för studs- och gå-landningar i upprepade korta landningsvarv. För att skydda hjulen för onormal uppvärmning hade direktiv utfärdats att landningsstället inte skulle fällas in under de upprepade landningsvarven. Kylning erhölls då genom fartvinden under landningsvarvet.
Detta var en avvikelse från invanda rutiner och flygföraren, Aulis Heinonen, fällde av gammal vana in stället efter ett pådrag. Han glömdes sedan att ta ut stället på sin J 35 Drake inför nästa landning. Han har berättat för redaktören om den kedja av tragikomiska skeenden som nu startade.Sättningen upplevdes som något hårdare än normalt, men att något ovanligt hände blev han först varse genom att flygledaren i tornet ropade i radion: - Du brinner!
Heinonen drog av gasen till tomgång och lämnade snabbt flygplanet när detta stannat. I detta skede insåg han att stället var bortglömt! Fälltanken under flygplanet blev skadad och restbränsle som rann ut antändes.
Men lugn, där kommer en av Västmanlands flygflottiljs stora haveribrandbilar i full karriär, med blåljus och sirener.
På fotsteget står räddningsledaren i högsta beredskap.
Nästan framme vid flygplanet behöver den värnpliktige bilföraren göra en kursändring med den övertunga räddningsbilen. En kursändring som slutar i en sladd och att hela räddningsbilen välter. Turligt nog välter bilen åt rätt håll så att räddningsledaren inte kommer under. Men han utför en ballistisk båge vid vars slut han illa bryter ena armen och är obrukbar som räddningsledare. Nästa räddningsbil som kommer direkt efter den välta räddningsbilen är bemannad med enbart värnpliktiga brandmän. De stannar bilen en bit från flygplanet, som brinner lätt omkring fälltanken, och drar ut slang från slangvindor i fronten på bilen. När de fått ut full slanglängd uppdagas att bilen stoppats för tidigt. Slangen räcker inte fram!
Släpp slangen och snabbt in i bilen för att köra den längre fram! När brandmännen flyttat bilen framåt och ånyo skall använda slangen visar det sig att räddningsbilens ena framhjul står på slangen! Efter ytterligare en flyttning av bilen startar släckningsarbetet äntligen. Flygföraren, Aulis Heinonen, har under tiden åsett hur räddningsledaren haft väldigt ont av sin brutna arm och stönat högljutt. Heinonen går därför fram emot honom, böjer sig ned och försöker vara till hjälp.
Mycket snart anländer en nyutexaminerad sjukvårdsfurir per cykel, ordentligt uppjagad av stundens allvar.
Han hoppar av cykeln i farten, ställer sig grensle över räddningsledaren och skriker:
- Jag tar befälet!
Därefter är han blockerad och ägnar sig inte i någon högre grad åt första hjälpen. Någon tröst blir det inte till den skadade räddningsledaren förrän ambulansen anländer.Den upphetsade sjukvårdsfuriren bevakade sitt offer så noga att Heinonen knappt fick hämta sin flyghjälm som han lagt på marken intill räddningsledaren.

Fler historier

image1793

 Generalsinspektion av F 20.

En av eskadercheferna, en general, bestämde sig för att följa kadetternas examensskjutningar i en J 28 Vampire. Flygplanet var utrustat med fälltankar som inte tankats då markpersonalen inte visste om generalen ville ha fälltankar eller inte. Flygplanet var i övrigt fullständigt klargjort.
När generalen tagit plats i flygplanet framgick det att han inte skulle följa kadetternas hela navigering till målet utan inta väntläge ovanför detsamma och skjuta en salva efter kadetterna. Fälltankarna skulle tas bort!
Det snabbaste sättet att plundra flygplanet på fälltankarna var att kommendera fram två värnpliktiga vid varje tom fälltank varefter flygteknikern bad generalen att med fällningshandtaget för fälltankarna lossgöra desamma.
Generalen tog dock fel reglage varvid raketstället med hängda raketer fälldes mot asfalten med ett fasligt oväsen. De värnpliktiga mekanikerna, som hittills stått beredda vid varsin fälltanksände, slappnade av, släppte taget om fälltankarna och rätade på ryggen. Flygteknikern påpekade för generalen att det var fel reglage varvid generalen snabbt fann det rätta reglaget och kvickt fällde fälltankarna, som nu inte hade några mottagare, utan även de fälldes i asfalten med buller och bång! Flygteknikern, som med rätta tyckte att nu fick det vara nog, gjorde en honnör och sade:
- General, det är laddat med Akan (Automatkanon) också, om så önskas!


Fågelbordetimage1795.

Utanför 3:e stationskompaniets flygstationsbyggnad fanns ett stort fågelbord monterat på en manshög stång mitt på gräsmattan. Stationsavdelningschefen, förvaltare Willgott Berglund, var mycket road av småfåglarnas närvaro och försåg dessa med frö och andra godsaker.
Till gästerna sällade sig också en ekorre som inte var omtyckt av Willgott Berglund eftersom ekorren skrämde bort fåglarna. För att hindra ekorren att ta sig upp på fågelbordet smetade Berglund in stången med såpa, utan framgång.
Berglund beslöt att anskaffa lättare artilleri. Bakom gardinen i sitt tjänsterum förvarade Berglund en slangbella samt en grå påse med små runda stenar. Berglund kom vanligen snabbt till skott genom öppet fönster och fick tillfälligt bort ekorren från fågelbordet.
Skjutövningarna var väl kända på kompaniet även om några tyckte att ekorren väl också kunde få litet mat. En dag ändrades mönstret i skjutningarna så tillvida att ekorren inte längre sprang undan för ”kulorna” utan sprang mot nedslagsplatsen.
Flygtekniker Svedin, som på kompaniet svarat för många busstreck hade bytt ut de små runda stenarna i påsen mot hasselnötter. När förvaltare Willgott Berglund blev varse ammunitionsförändringen fick även han sig ett gott skratt. Hans skratt var det annars glest emellan.



 

Fjällfotoimage1797grafering.

Ett antal flygförare ur F 16 genomförde en fjällmarsch och hade kommit till en plats för övernattning med två stora raststugor. Den ena stugan räckte väl för hela truppen.Efter en stund kommer två flickor vandrade från andra hållet och tar den andra stugan i besittning.
Det går inte många minuter förrän de första ”tupparna” var hos flickorna för att knyta kontakt. Flickorna var trevliga och pojkarna världsvana så samtalet varade en längre stund. En av flickorna tog fram en kamera som hon skulle byta film i. Hon vet inte säkert hur man gör men en av flygförarna känner igen kameran. En annan av förarna har en likadan.
Han erbjuder sig att ta kameran och filmen över till den andra stugan och låta filmbytet ske med större säkerhet av en van person.
Flickorna stannar kvar i sin stuga. När filmbytet utförts i förarnas stuga får en av förarna en idé. På de flesta kamerors räkneverk är det svårt att avgöra om den första bilden är tagen eller inte. Det beslutar han sig för att utnyttja. Kvickt hissar han upp skjortan så högt som möjligt och drar ned byxor och kalsonger. Han låter sedan en av kamraterna ta en under-midjan-bild framifrån. Kameran bars sedan över till flickorna i den andra stugan. Här skulle historien vara slut om inte en av flygförarna några månader senare i Stockholm känt igen flickan som ägde kameran. Hon berättade hur det gått till när hon skulle hämta korten. Expediten i fotoaffären lade fram en hög med kort där detta kort låg högst upp, väl synligt. Hon sköt tillbaka korthögen med kommentaren:
- Detta är inte mina kort!
- Jodå, här gör vi inga fel.
När hon lyft på första kortet insåg hon att det var hennes kortbunt. Vilken tur att hon inte skickade make/fästman att hämta korten. Hon var ju helt oskyldig själv.


 

image1799

Ballongdäcket.

Vapentekniker John Svalstedt hade en tjänstecykel av kronans modell som han använde under sommarhalvåret. Cykeln hade extremt tjocka ballongdäck,. Hans bussiga kamrater hade fyllt båda däcken med vatten, så mycket som överhuvudtaget fick plats i slangarna. Resterande utrymme pumpades med luft till normalt tryck.
Efter några dagar beklagade sig John Svalstedt hos en av kamraterna att hans cykel blivit konstig. Den hade förlorat sin mjuka gång och blivit mycket tung att lyfta över den höga tröskeln till lilla dörren i hangarporten.
Dessutom var det svårt att hålla balansen när han svängde med cykeln i hög fart. Det senare hade sin förklaring i att framhjulet blivit så tungt att det påverkades av gyral-krafterna vid sväng.
Själv lyckades han aldrig reda ut vad som felades hans cykel.

Glada historier ur verkligheten 

image12501Kompanichefens disciplinbot.

På 1950-talet var det tillåtet för anställda att ta ut halva semesterdagar efter sedvanlig semesteransökan. Flottiljchefen, överste Karl-Erik Karlsson, tyckte att han inte hade någon klar bild över hur semesteruttagen sköttes och beslutade att alla semesteransökningar skulle beviljas av honom själv. Normalt hade detta skötts av kompanichefer och motsvarande.

Alla flottiljens befattningshavare fogade sig i de nya rutinerna, utom chefen för 4:e divisionen, kapten Göte Ekdahl. Han tyckte att detta var en skitsak som han själv kunde sköta. Överste Karl-Erik Karlsson och kapten Göte Ekdahl – som var kurskamrater från Ljungbyhed – kom i dispyt om saken och Karl-Erik Karlsson var till slut nödsakad att kalla upp Göte Ekdahl på sitt tjänsterum. Ett formellt förhör genomfördes varefter Karl-Erik Karlsson, i egenskap av flottiljchef, utdömde Disciplinbot för kapten Göte Ekdahl.
Efter denna händelse införde kapten Göte Ekdahl en egen rutin vid varje besök hos flottiljchefen. När besöket var avslutat och Göte Ekdahl stod utanför dörren öppnade han den snabbt igen, stack in sitt svartmustaschprydda ansikte och väste: 
- Kostar de´ nå´t? 


  

image12521Spritköket.

Fanjunkare Börje Ringkvist hade under sin tid som stabsunderofficer vid 5:e divisionen varit flitig med att lämna in privata saker till den tekniska personalen för reparation. En ovana som tycktes få en ökande omfattning.
Inför en fjällvandring lämnade Börje Ringkvist in ett svårt ärgat spritkök i mässing för genomgång och påfyllning. Teknikerna såg nu sin chans att sätta stopp för tillströmningen av ”svartjobb”. Spritköket putsades med polermedel till ett glänsande skick som vida överskred utseendet hos ett nytt spritkök.
Därefter fylldes tanken med VATTEN!
Några mer arbeten behövde aldrig utföras efter denna fjällvistelse med kall mat.

 


image12541Radiostörning.

Instrumentförman Åke Wallberg brukade efter intagen lunch i flygverkstadens lunchrum sträcka ut sig i sin bekväma tjänstefåtölj på ”tjänsterummet”, den så kallade baskupan med stora glasfönster. Att lyssna på lunchekot från Sveriges radio var just då en prioriterad verksamhet och all personal höll sig undan.

Spillevinken Lars-Magnus Larsson, som jobbade med tekniskt underhåll av radio och alltid varit full av upptåg, kom på att man i radioprovbänkens signalutgång kunde sätta in en svetstråd som antenn. Genom att välja mellan brussändning och andra uteffekter kom Wallbergs radio att ge helt andra toner ifrån sig än det man betalar licens för. Wallberg reste sig upp och dunkade med knytnäven på radion varvid Larsson, som kunde iakttaga Wallberg genom fönstret, slog ifrån störningen. Detta pågick några gånger på samma sätt men sedan slog Larsson ifrån störningen redan när Wallberg hytte med näven åt radion.
Förvånat ansiktsuttryck på Wallberg. Larsson varierade ytterligare några gånger och kunde se Wallbergs hårdhänta försök att få radion att fungera. Han måste dock sluta eftersom radion höll på att bli sönderslagen och han visste vem som skulle få laga den.



    image12561Färgblind - Jag?

  Stationsavdelningschefen vid 3: divisionen, förvaltare Max Schenning, avsåg att ha en genomgång med divisionens markstyrka och bland annat, med uppritade kurvor på svarta tavlan visa uttagen flygtid, ammunitionsförbrukning, mm.
Det var allmänt känt att förvaltare Schenning var färgblind trots tidigare flygtjänst som flygförare i Flygvapnets tidigaste år. Ett handikapp som han gjorde allt för att dölja.
Han förberedde genomgången genom att beordra en värnpliktig att städa ordersalen och därvid sortera färgkritorna i separata kartonger fästade på väggen omedelbart under svarta tavlan. Kartongerna skulle märkas ”Vit”, ”Gul”, ”Röd”, osv.
Förvaltare Schenning kunde nu med stöd av kartongernas uppmärkning enkelt fortsätta förberedelserna genom att i förväg rita upp kurvor i olika färger och anteckna i sina stödanteckningar vilken kurva som var vit, gul, röd, blå, osv.
Divisionens vapenmästare, Sture Mattsson, hade i smyg konstaterat vad som var
på gång och visste att nu skulle Schenning briljera med färgade kurvor.
Han beslöt sig för att spela 
Schenning ett spratt. Under tiden som förvaltare   Schenning i divisionens högtalarnät sammankallade personalen ändrade vapenmästare Mattsson färgerna på kurvorna.
- På denna röda kurva kan ni se hur uttagen flygtid fördelar sig under året.
Personalen hade all möda att hålla sig allvarlig. Denna division tillhörande eltropp skulle få sin elverkstad ommålad genom kasernavdelningens försorg. Personalen skulle få välja färg. Förvaltare Schenning hade ett ärende till eltroppen och när detta var avklarat frågade eltroppchefen, flygtekniker Sven Eriksson, vilken färgkulör förvaltare Schenning skulle föredra i verkstaden.
    Svaret; - Ta en glad och trevlig färg!
– blev för lång tid ett bevingat uttryck på flottiljen.

F 16 Historik - milstolpar 

1928.
Ärnafältet besöks av ett flygförband ur det tvååriga Flygvapnet; åtta ”Drontar” och ”Phoenixjagare”.

1940.
Flygvapnet föreslås utökat till åtta flygförband. Överbefälhavaren föreslår i en premomoria den 8 augusti 1940 att
Flygvapnet utökas med fem flygflottiljer, däribland Kungliga Upplands flygflottilj i Uppsala.

1942.
Riksdagsbeslut att F 16 skall sättas upp den 1 juli 1943.

1943.
F 16 börjar byggas. Gården Gökulla mitt på fältet försvann redan 1940 när Uppsala stad började bygga ett civilt flygfält på Ärnafältet. Uppsala stad överlät marken, med framdraget vatten – kostnadsfritt.

1944.
I maj startar flygverksamheten med den nyuppsatta 1.divisionen som har nybyggda J 22:or från Flygförvaltningens
provisoriska fabrik på Bromma. Flygkadettskolan i Ljungbyhed flyttas 1944 till Ärna i Uppsala och får eget förbandsnummer, F 20.
F 16 deltar för första gången i en större luftförsvarsövning där en spaningsradar vid Grisslehamn används för stridsledningen.

1945.
Den 12 april landade de första J 26 Mustangerna på F 16. J 22:orna flyttades till F 10 i Skåne.
Med Mustangerna fanns en radio, FR 7, som avsevärt förbättrade radioräckvidden hos det svenska jaktflyget.
Den placerades i många markutrustningar hos stridsledning och flygtrafikledning.

1946.
Bana 21- 03, den sk. Atlantbanan är färdigbyggd och kan tas i bruk för flygning. Den är reservbana för Atlantflyget till Bromma.

1947.
Den första centrala Flyglottaskolan sätts upp på F 16.

1950.
En luftförsvarscentral, Lfc O3, byggs färdig i berget under kanslihuset.

1952
F 16 utrustas med jaktflygplanet J 29 ”Flygande Tunnan”.

1952-56.
Berghangaren under flottiljen byggs som skydd för atombombshotet. Flera divisioners flygplan får plats.

1953.
Korsande banan 08 – 26 är färdig för start och landning. Mustangen lämnar Ärna.

1961.
F 16 utrustas med överljudsjaktflygplanet J 35 Draken.

1962.
F 16 får uppdraget att svara för typinflygningen (TIS) på J 35 Draken. Två avancerade flygsimulatorer
tas i bruk för flygutbildningen.

1965.
En uppvisningsgrupp ur F 16 (Drakengruppen) sätts ihop och deltar tillsammans med en grupp ur F 18
vid flyguppvisningar i Paris.

1968.
Tvåmotoriga lätta attack- och skolflygplanet SK 60 tas i bruk av F 20 för flygutbildningen. Därmed försvinner
J 29 Tunnan definitivt från Ärna-fältet.
Kunglig Upplands flygflottiljs kamratförening bildas vid flygdagen 1968.

1981.
NBO – Ny BefälsOrdning, införs i Försvarsmakten. De första kvinnliga officerarna i Försvaret utbildades av Flygvapnet vid F 16.
F 16 blir Sektorflygflottiljen, F 16/SeM med omfattande ansvar för luftförsvarsområdet över hela mellansverige.

1983.
F 16 tillförs en helikoptergrupp för flygräddning.

1986.
Den 19 september kommer F 16:s nya jaktflygplan, JA 37 Jaktviggen, till flottiljen.
Drakensimulatorerna försvinner och en mycket avancerad Jaktviggensimulator flyttas från F 17 i Ronneby till F 16.

1993.
Sektorflottiljen F 16/SeM blir F 16/FK M. Med Flygkommando Mitt.

1994.
Flygkommandoflottiljen F 16/FK M blir åter den vanliga flottiljen F 16.

2003.
Flygskolan (GFU) på F 10, som överflyttats tidigare från F 5 Ljungbyhed flyttas nu, efter F 10:s nedläggning till F 16
under första halvåret. F 16 genomför utbildningen med gott resultat och utan extra investeringar.
Efter beslut i riksdagen upphör F 16 som flygflottilj. Flygskolan flyttas till Malmen med en beräknad kostnad av
80 miljoner kronor. Sluträkningen för den flytten slutar 2009 på 120 miljoner.

2021.
Upplands flygflottilj, F 16, återupprättades officiellt den 14 oktober 2021 efter att ha varit nedlagd sedan 2003.
Ceremonin leddes av H.K.H. 
Prins Carl Philip, som förklarade flottiljen återetablerad.
Försvarsminister Peter Hultqvist betonade i sitt tal att återinvigningen av F 16

är en del av den största satsningen på försvaret sedan 1950-talet, med syfte att stärka Sveriges försvarsförmåga. 

2022.
Luftstridsskolan, LSS, omorganiserades till ett utpräglat skol och utvecklingsförband den 1 januari i syfte att
möta framtidens behov av utbildning och utveckling.

C F 16, öv Pernille Undén, övertog uppdrag, ansvar, organisation och personal från Luftstridsskolan,
öv Anna Siverstig, vid en ceremoni på fotbollsplanen den 12 januari.

Efter återetableringen har F 16 tagit över ansvaret för stridsledning av Försvarsmaktens stridsflygplan och den
kontinuerliga bevakningen av det svenska luftrummet genom 161.stridslednings- och luftbevakningsbataljonen.
Flottiljen ansvarar även för driften av Uppsala flygplats och utbildningen av värnpliktiga soldater inom olika befattningar,
såsom säkerhetssoldater, fälthållningssoldater och luftbevakare. 

F 16 är indelad i flottiljstab, 161.stridslednings- och luftbevakningsbataljon, 5.basenheten, logistikenheten och försvarshälsan.
26 augusti genomfördes Försvarsmaktens flygdag med cirka 150 000 besökare på flygplatsen.
Den 31 december genomfördes slutligt införanande av tre befälssystemet (3BS) i Försvarsmakten.
Befälssystemet innebär en indelning i officerare, speciallistofficerare och gruppbefäl.

2023.
F 16 deltar i Försvarsmaktsövning AURORA.
F 16 stödjer hemtagningen av Försvarsmaktens bidrag till MINUSMA, Mali. Detta innebar ett större antal C-17
Globemaster landade på flygplatsen under året.

F 16 bidrar till Sveriges stöd till Ukraina i kriget mot Ryssland.

2024.
7 mars blev Sverige medlemmar i alliansen NATO, detta uppmärksammades garnisonen med en
flagghissningsceremoni vid Flygstaben. 
F 16 påbörjar planeringen för att ta emot och basera tre nya radarspanings-
och ledningsflygplan, S 106 från 2029. 
F 16 bidrar till Sveriges stöd till Ukraina i kriget mot Ryssland.

2025.
Försvarsstaben (FST) beslutade att F 16 övertar Försvarsmaktens meteorologiska och oceanografiska centrum,
METOCC, från Ledningsregementet.

Utvecklingen av Flygvapnets flottiljer och basorganisation pågår med hög ambition och med målet att ny organisation
ska vara intagen senast januari 2027. Ett av stegen i denna utveckling var att 5.basenheten bytte namn till 161.flygbasbataljon.

F 16 bidrar till Sveriges stöd till Ukraina i kriget mot Ryssland

 

Senaste Ärnabladet

ArnaBladetTidningen från
Ärna Kamrat och Veteranförening.

Fika-träffar

Lokalen m uteplats Tisdag förmiddag från kl. 09.00 har vi kaffeträffar 
Läs mer
© Ärna Kamrat- och Veteranförening

Antal besökare från 2008 till idag: 

352144